Plzeň se stala rodištěm prvního letadla české výroby. Zde působil spolek leteckých nadšenců v jehož řadách byl též inženýr Oldřich Haller. Jeho plán na vlastní letoun nejprve odsunula Velká Válka. Po jejím skončení se ke své myšlence vrátil. Právě na jeho rýsovacím prkně vznikl letoun pod označením B-5. Stroj neoplýval značnými rozměry. Šlo o dvoumístný dvouplošník s dvoulistou dřevěnou vrtulí, ideově vycházející ze systému Blériot, s otevřenou kabinou a plátěným potahem. Část dílů byla rakouského nebo německého původu – z jiných letadel. Další poskytli plzeňští příznivci aviatiky v drtivé většině zaměstnaci Škodových závodů. Například plechový kryt přídě dodal instalatérský závod, vrtuli karosárna a potah ušily sestry jednoho z mechaniků. Pohod zajišťoval řadový, vodou chlazený čtyřválec Wright-N.A.G. Zálet se uskutečnil 27. dubna 1919 na legendárním letišti Plzeň-Bory. Za řízením letounu seděl R. Polanecký, bývalý rakousko-uherský pilot. V sobotu 17. května zavítal do Plzně prezident republiky T.G.Masaryk. Letoun byl využit k jeho slavnostnímu přivítání. Aparát se vznesl s dvoučlennou posádkou – Rudolf Polanecký a letecký žák Josef Klíbr. Avšak záhy došlo k tragické havárii. Nezvládnuté přistání skončilo katastrofou. R.Polanecký utrpěl těžší poranění. J.Klíbr svá zranění bohužel nepřežil. Je ironií osudu, že právě Josef Klíbr měl značný podíl na vzniku letadla, v jehož troskách zahynul. Po té byla Bohemia přestavěna na motorový kluzák. Shodou okoloností se do dnešeních dnů zachoval původní motor i části původního stroje. V roce 2004 pak došlo péčí Leteckého muzea VHU k jeho restautaci a následné výrobě kompletní repliky. Od té doby je Bohemia B-5 k vidění přímo v expozicích muzea – hangár H-88, případně dochází k zapůjčení pro jiné významné akce. Vystavován je také jednomístný trup po restaurování. Našel své místo v sousedství dalších letounů, jimiž naši letci otevřeli bránu našeho vzdušného moře v období let 1918–1924. Ztvárnění ve formě stříbrné medaile si tento historický počin našich aviatiků zcela jistě zasloužil.
Stříbrná medaile LETADLO BOHEMIA 37 mm patina (PM)
Medaile o průměru 37 mm a hmotnosti 31,1 g z ryzího stříbra 999/1000 s ušlechtilou patinou Na aversu je ztvárněno letadlo Bohemia B-5 v letu s hangárem v pozadí, přičemž celý obraz doprovází text „PRVNÍ LETADLO ČESKÉ VÝROBY 1919“. Reverz vyplňují pohledy na letou ze tří stran a dva nápisy „BOHEMIA B5“ doprovázený jménem konstruktéra „ING. OLDŘICH HALLER“. Dodává se v kapsli a dárkové etuji z plastu. Každý kus je vybaven certifikátem. Emise je číslovaná.
Rok vydání: 2013
Náklad emise: 39 ks
Hrana: Hladká, číslovaná
Autor: Luboš Charvát
Rytecké úpravy: Martina Štenglová,Dis
Zhotovitel: Pražská mincovna a.s.